Eurom Bank S.A.

 
Sistemul electronic de plati interbancare este un proiect comun al Bancii Nationale a Romaniei si TRANSFOND S.A., cu finantare partiala din partea Uniunii Europene prin programul PHARE, menit sa contribuie la “arderea” unor etape in dezvoltarea sistemului naţional de plati si la reducerea unora dintre decalajele care despart Romania, in domeniul platilor interbancare, de tarile din Uniunea Europeana.

Participantii la sistemul electronic de plati din Romania sunt toate institutiile de credit prezente pe piata interbancara din Romania, Ministerul Finantelor Publice, Bursa de Valori Bucuresti, Societatea Nationala de Compensare, Decontare si Depozitare Valori Mobiliare, VISA, MASTERCARD si Societatile de Servicii de Investitii Financiare.

Sistemul electronic de plati (SEP) interbancare din Romania are trei componente:

  • sistemul de decontare pe bază brută in timp real a platilor de mare valoare, denumit ReGIS;
  • sistemul electronic de compensare a platilor de mica valoare, denumit SENT;
  • sistemul de decontare si inregistrare a titlurilor de stat – SaFIR

ReGIS (Romanian electronic Gross Interbank Settlement system) este sistemul care asigura decontarea finala (si irevocabila), bucata cu bucata, a platilor de mare valoare (platile ce depasesc 500 milioane lei) sau cele urgente.

SENT (Sistemul Electronic cu decontare pe baza Neta administrat de TRANSFOND S.A.) este destinat compensarii interbancare a platilor de mica valoare (sub 500 milioane lei) pe parcursul a mai multor sesiuni de compensare pe zi.

Prin intermediul acestor sisteme, timpul de decontare al unei plati interbancare se poate reduce la cateva ore, in cursul aceleiasi zile.

Trebuie mentionat faptul ca cei mai avantajati de introducerea noului sistem electronic de plati vor fi acei clienti ai bancilor, care au optat pentru servicii de tip “Internet banking” (servicii bancare la distanta prin intermediul unei legaturi electronice securizate). Acestia vor putea observa cel mai rapid modul in care incasarile si platile generate de activitatea lor economica le afecteaza soldul disponibil, fiind astfel abilitati sa ia, practic in orice moment, decizii bazate pe informatii corecte si actualizate.

Situandu-se intre ultimii veniti in aceasta lume a sistemelor electronice de plati, Sistemul Electronic de Plati interbancar din Romania beneficiaza de tehnologie de varf (atat hardware, cat si software), precum si de experienta castigata în domeniu de tarile europene, obtinandu-se astfel un sistem competitiv, de inalta performanta.

Cele trei componente ale sistemului vor intra in productie esalonat:

  • prima componenta care a intrat in functiune este sistemul cu decontare pe baza bruta in timp real (ReGIS), pe 8 aprilie 2005,
  • a doua componenta care intra in functiune este decontarea platilor de mica valoare (SENT)- pe data de 13 mai 2005.

Prin intermediul acestor sisteme timpul de decontare se va reduce substantial.

Sistemul Electronic de Plati va fi utilizat in prezent pentru decontarea ordinelor de plata, instrumentele de debit (cecuri, bilete la ordin) nu vor fi incluse inca in acest sistem.

Efectele imediate ale introducerii sistemului electronic ce trebuie avute în vedere de clienţi sunt:

1. Liberalizarea formatului ordinului de plata pe suport hartie

Avand in vedere faptul ca ordinele de plata nu vor mai circula intre institutiile de credit pe suport hartie, s-a renuntat la formatul standardizat pe suport hartie, odata cu intrarea in functiune a sistemelor ReGIS si SENT.

Modelele ordinelor de plata utilizate de Eurom Bank S.A. sunt prezentate in anexa (click pentru descarca documentul).

Ordinele de plata pot fi completate de catre platitori:

  • pe suport de hartie – in doua exemplare, din care exemplarul nr. 2 ramane la platitor, iar exemplarul nr. 1 se depune la institutia initiatoare – institutia de credit (Eurom Bank S.A.), pentru efectuarea operatiunilor ordonate,

sau

  • suport electronic, in functie de termenii si conditiile contractuale convenite cu institutia initiatoare – institutia de credit (Eurom Bank S.A.) si care trebuie sa cuprinda toate datele si informatiile stabilite pentru ordinul de plata pe suport de hartie.

Ordinele de plata pe suport hartie vor exista in continuare in relatia dintre banca si dumneavoastra Client, in cazul in care nu ati optat deja pentru utilizarea serviciile noastre Eurom Online.

In conditiile utilizarii ordinelor de plata pe suport de hartie, procurarea acestora se face de la unitatile teritoriale ale institutiei de credit -Eurom Bank S.A..

1.1. Continutul ordinelor de plata interbancare

In cazul ordinelor de plata interbancare, elementele obligatorii a fi incluse pe ordinele de plata sunt similare cu informatiile solicitate in prezent, si anume*:

  • identificarea ca ordin de plata;
  • identificarea platitorului, prin nume/denumire si codul IBAN al contului acestuia deschis la institutia initiatoare;
  • identificarea beneficiarului, prin nume/denumire si codul IBAN al contului acestuia deschis la institutia destinatara;
  • identificarea institutiei initiatoare, prin denumirea centralei sau, dupa caz, a unitatii teritoriale si/sau codul BIC;
  • identificarea institutiei receptoare, prin denumirea centralei sau, dupa caz, a unitatii teritoriale si/sau codul BIC;
  • suma si denominarea sumei;
  • data emiterii ordinului de plata, care trebuie sa fie unica, posibila si certa;
  • elementul sau elementele care sa permita verificarea autenticitatii ordinului de plata de catre institutia initiatoare.

1.2. Conţinutul ordinelor de plata catre Trezoreria Statului prin care contribuabilii achita impozite, contributii, taxe sau alte sume in conturi de venituri bugetare

In cazul ordinelor de plata catre Trezoreria Statului prin care contribuabilii achita impozite, contributii, taxe sau alte sume in conturi de venituri bugetare, in plus fata de elementele enumerate mai sus, este obligatorie completarea urmatoarelor informatii**:

  • codul de identificare fiscala al platitorului;
  • codul de identificare fiscala al beneficiarului;
  • numarul de evidenta a platii, alocat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
  • numarul ordinului de plata dat de platitor;
  • referinte privind continutul economic al operatiunii;
  • data debitarii contului platitorului de catre institutia initiatoare (care se va completa de catre institutia initiatoare).

Ordinul de plata pentru Trezoreria Statului poate fi obtinut cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de MFP (Ministerul Finantelor Publice). Acest format nu este obligatoriu pentru platile dispuse de contribuabili din conturile deschise la institutiile de credit.

In cazul in care nu se foloseste aplicatia MFP pentru tiparirea ordinului de plata catre Trezoreria Statului, acesta poate avea formatul solicitat de institutia de credit, cu conditia respectarii normelor si regulamentelor in vigoare, aplicabile in SEP si a OMFP nr.246/2005.

Odata cu intrarea in functiune a sistemului ReGIS si SENT, devine obligatorie completarea, pentru toate platile, a codurilor IBAN alocate de Ministerul Finantelor Publice conturilor Trezoreriei Statului precum si a tuturor elementelor enumerate mai sus.

Codurile IBAN alocate de Ministerul Finantelor Publice conturilor Trezoreriei Statului se gasesc in prezent pe pagina de Internet a Ministerului Finantelor Publice (www.mfinante.ro), la rubrica Portal ANAF, pagina de Asistenta Contribuabililor.

*Pentru detalii suplimentare se va consulta Regulamentul privind ordinul de plata utilizat in operatiuni de transfer credit emis de Banca Nationala a Romaniei.

In cazul unora din platile efectuate pentru achitarea obligatiilor catre MFP astfel cum este prevazut in Ordinul MFP 246/2005), institutia initiatoare are obligatia de a semna si de a stampila exemplarul nr. 2 al ordinului de plata pentru Trezoreria Statului, care ramane la platitor, in scopul confirmarii debitarii contului platitorului cu suma respectiva.

PRECIZARI

1. Incepand cu data de 13 mai 2005, odata cu intrarea in functiune a sistemului SENT clientii vor utiliza:

  • ordinul de plata agreat de catre Eurom Bank S.A. si prezentat in anexa, pentru toate tipurile de plati,
  • ordinul de plata preluat din aplicatia MFP, in cazul platilor in relatia cu Trezoreria Statului.

1.1. Ordinele de plata interbancare

Incepand cu 13 mai, data de intrare in functiune a SENT, ordinele de plata de mare valoare, ordinele de plata urgente si ordinele de plata de mica valoare se vor completa pe suportul hartie sau/si electronic agreat de banca platitoare, conform regulilor prezentate la punctul 1.

In cazul utilizarii de catre clienti a serviciului Eurom Online, datele si informatiile cuprinse in ordinele de plata initiate, avizate si transmise bancii vor reprezenta elementele stabilite prin ordinele de plata pe suportul hartie, conform celor prezentate anterior.

1.2. Ordinele de plata catre Trezoreria Statului prin care contribuabilii achita impozite, contributii, taxe sau alte sume in conturi de venituri bugetare

Incepand cu 13 mai 2005, data de intrare in functiune a SENT, toate ordinele de plata catre Trezoreria Statului prin care contribuabilii achita impozite, contributii, taxe sau alte sume in conturi de venituri bugetare se vor completa fie in formatul pus la dispozitie de MFP, fie pe suportul hartie sau/si electronic agreat de banca platitoare – Eurom Bank S.A., conform regulilor prezentate la pct 1.

___________________

** Pentru informatii duplimentare se va consulta Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 246 din 4.03.2005 publicat in MO nr. 206/2005

1.3. Lipsa disponibilului pentru toate tipurile de ordine de plata transmise de dumneavoastra Client, va conduce la anularea (neacceptarea) acestora la sfarsitul zilei.

1.4. Lipsa sau prezentarea incorecta a elementelor obligatorii din ordinele de plata: IBAN,cod ANAF,cod fiscal etc vor conduce la neprocesara ordinelor de plata

1.5. Incepand cu data de 13.05.2005 “Extrasul de cont” va deveni singurul document justificativ al tranzactiilor dumneavoastra pentru ordine de plata decontate prin sisteml SEP (atat REGIS si SENT)

2. Necompletarea elementelor obligatorii ale ordinelor de plata sau completarea eronata conduce la neacceptarea acestora!